TWORZENIE MAP

Mapa (z łac. mappa – obrus) – graficzny obraz powierzchni Ziemi lub jej części (także nieba lub planety czy innego ciała niebieskiego), wykonywany na płaszczyźnie, w skali, według zasad odwzorowania kartograficznego, przy użyciu umownych znaków graficznych.

Kiedy zaczynałam grać w rpg wydawało mi się, że robienie map do gry wyobraźni mija się zupełnie z celem. Wydawało mi się wówczas, że zabija to klimat, a sami gracze nie zawsze rozumieją „bazgroły” stworzone przez Mistrza Gry. Trzeba jednak przyznać, że to były czasy gdzie nie było aż takich możliwości tworzenia dobrych map do gry –  a przynajmniej dla mnie były one niemal niedostępne. Mapy były zwykle rysowane na szybko, na sesji, nakreślone, a raczej nabazgrolone, ołówkiem na kartce papieru. Absolutnie mnie to nie przekonywało.

Sytuacja zmieniła się gdy sama miałam zostać mistrzem gry. Przygotowania do sesji i ten pierwszy raz gdy doszłam do takiego miejsca w fabule, że sam opis mógłby nie wystarczyć i stwierdzenie trzeba zrobić mapę – tylko jak?

Moje zdolności rysownicze są na poziomie dziecka z podstawówki  więc zrobienie jej po prostu rysując odpadało. Nie chciałam uzyskiwać rozczarowującego efektu. Wolałam skorzystać- albo z gotowego wzoru – albo programu do robienia map. Na początku wygrywał u mnie pierwszy sposób. Po prostu szukałam w internecie obrazków pasujących jako tako do moich potrzeb i wykorzystywałam je na sesjach, ale wkrótce przestało mi to wystarczać. Zaczęłam więc szukać programów do robienia map i natrafiłam na kilka ciekawych, o których warto tu wspomnieć.

Gościnny Zajazd

Oficjalna strona Programu:

https://hobbyte.net/

Dungeon Builder

Pierwszym programem, którego zaczęłam regularnie używać, i robię to do tej pory, był Dungeon Builder. Program pozwala tworzyć izometryczne mapy, przede wszystkim pomieszczeń. Nie koniecznie lochów. Przyznam, że korzystam wyłącznie z wersji demo, więc nie znam pełnych możliwości tego programu, jednak i bez tego z całą pewnością mogę go polecić.

W wersji demo dostępna jest ograniczona liczba elementów, a obrazek może być tylko formatu A4 –  w niczym to jednak nie przeszkadza. Powiem więcej. Myślę, że za pomocą tego programu spokojnie można sobie zaplanować zrobienie makiety. Kiedyś prawdopodobnie pokuszę się o coś takiego.

Campaign Cartographer

Kolejnym programem do tworzenia map terenu, który poznałam był Campaign  Cartographer 2. W chwili obecnej w zasadzie chyba nie do zdobycia. Przynajmniej wnioskuję tak po moich poszukiwaniach. Programu już nie posiadam i było to moje pierwsze spotkanie z tak rozbudowanym programem.

Program służył do robienia map terenów, choć uwzględniał też budynki, a na upartego można było robić też podziemia. Obecnie wyszła już 3 edycja Campaign Cartographer i ta wersja daje już niemal nieograniczone możliwości. Program jest płatny i oferuje mnóstwo dodatków dzięki którym stworzycie własną kampanię – nie tylko mapę. Nie jest to rzecz tania więc z niej nie korzystam, ale z sentymentem wspominam 2 .

Na zdjęciu obóz kawalerii zrobiony za pomocą programu. Proszę o wyrozumiałość, to naprawdę były moje początki w ogóle z jakimikolwiek mapami.

Obóz Kawalerii

Oficjalna strona Programu vers. 3:

https://www.profantasy.com/

Dungeon Painter Online

Kolejnym narzędziem dla mistrza gry w przygotowywaniu map pomieszczeń okazała się strona http://pyromancers.com/dungeon-painter-online/ Za jej pomocą stworzyć możemy najróżniejsze pomieszczenia. Tak jak w poprzednich programach korzystam tylko z darmowej wersji jednak bez problemu da się za jej pomocą stworzyć wiele różnych pomieszczeń. Na tą chwilę używam go przede wszystkim do tworzenia domów bohaterów niezależnych lub gospód istotnych dla kampanii.

Na zdjęciu gospoda Złota przystań stworzona przeze mnie na potrzeby sesji Warhammera 2 edycji.

Inkarnate

Ostatnim moim odkryciem jest program, który umożliwia tworzenie światów fantasy, szczególnie map miejsc i kontynentów. Nawet podstawowa wersja programu zachwyca, a co dopiero wersja pro. Jest to pierwszy program, nad zakupem którego poważnie się zastanawiam. Oprócz ogromnej galerii obiektów bez problemu możecie do niego importować własne obiekty, dzięki czemu każda mapa może stać się niepowtarzalna.

Na zdjęciu Sektor E-4 Świata Petronelli na feudalnym świecie w Dark Heresy 2.

Oficjalna strona programu:

https://inkarnate.com/

One comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

13 − = 11